DIETA W CUKRZYCY

Dieta w cykrzycy

Prawidłowo dobrana dieta jest bardzo ważną częścią leczenia cukrzycy. Nieprzestrzeganie zasad dietetycznych może prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia i przyspieszenia powikłań cukrzycowych. U osób chorujących na cukrzycę dieta musi być indywidualnie dopasowana. Ilość węglowodanów przyjmowanych wraz z pożywieniem powinna być  podobnie rozplanowana w ciągu każdego dnia, co pomaga znacznie łatwiej utrzymać prawidłowy poziom glikemii. Nieprzestrzeganie zaleceń, szczególnie dotyczących regularności spożywania posiłków, a także prawidłowego doboru produktów i ich ilości, może spowodować rozregulowanie poziomu glukozy we krwi. Ogólnie zaleca się ograniczenie w diecie cukrów prostych  zawartych w słodkich napojach, owocach, oraz zaprzestanie dosładzania napoi cukrem spożywczym.

 

 

Węglowodany (cukry złożone) powinny stanowić 45-50 % dobowego zapotrzebowania energetycznego. Zaleca się stosowanie produktów o niskim indeksie glikemicznym (<60)-z dużą zawartością błonnika- pomaga kontrolować wagę ciała oraz ogranicza poposiłkowy przyrost glikemii

W cukrzycy nie zaleca się diet niskowęglowodanowych (poniżej 130 g na dobę= 13 wymienników węglowodanowych).

Białka powinny stanowić 15-20 % wartości energetycznej (z uwzględnieniem proporcji białka roślinnego do zwierzęcego 50/50 %).

Tłuszcze dostarczają 30-35 % prawidłowo zbilansowanej diety. W tym zawartość tłuszczów nasyconych nie powinna przekraczać 10 %.

Te ogólne zasady mogą ulegać modyfikacji u poszczególnych osób z cukrzycą dlatego zawsze trzeba brać pod uwagę dodatkowe czynniki, które mogą wpłynąć na zmianę diety oraz stosować je pod kontrolą lekarza i dietetyka.

Produkty bogate w węglowodany:
owoce,
warzywa
pieczywo
produkty mleczne ( mleko, masło, ser )
makarony

Produkty bogate w białka:
mięso
drób
ryby
fasola
produkty mleczne i sojowe
niektóre warzywa

Produkty bogate w tłuszcze:
masło
margaryna
oliwa dodana do potraw

Ogólne zasady postępowania dietetycznego u osób z cukrzycą:

– posiłki mało obfite, ale często i o ustalonych porach,

– nieprzejadanie się,

– w każdym posiłku warzywa i owoce,

– należy wybierać produkty zbożowe pełnoziarniste, jak najbardziej razowe,

ograniczenie alkoholu, papierosów oraz tłuszczów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.