Letnie urazy i kontuzje – szybka pomoc

urazy i kontuzje

Pogodny dzień ruch na świeżym powietrzu służy zdrowiu. Ale czasem kończy się drobnym wypadkiem. Co robić, by jak najwcześniej wrócić do formy?

Drobna kontuzja może przytrafić się każdej z nas, nawet na spacerze po alejce w parku. Nie zawsze przyczyną bolesnych urazów są wyczyny sportowe. Może go spowodować choćby chwila nieuwagi, zmęczenie czy niegroźny upadek. Gdy dojdzie do takiej sytuacji, nie wpadaj w panikę. Oto co możesz zrobić, by załagodzić ból i szybko odzyskać sprawność.

 

Otarcia i skaleczenia

Gdy na skutek jakiegoś urazu powierzchnia skóry zostanie uszkodzona, natychmiast pojawia się w tym miejscu krew. Jeśli rana nie jest ani duża, ani głęboka, z zatamowaniem jej nie powinnaś mieć kłopotu. Ale musisz zadbać o to, by uniknąć zakażenia.

Co robić, najpierw obejrzyj delikatnie ranę, aby upewnić się, czy nie ma w niej ciał obcych, np, kawałka szkła. Pamiętaj, że każdą krwawiącą ranę, a nawet zadraśnięcie, trzeba koniecznie oczyścić brudu. Najlepiej zrobić to polewając uszkodzone miejsce bieżącą zimną wodą, co pomoże jednocześnie zatamować wypływ krwi. Po oczyszczeniu zdezynfekuj ranę – przemyj ją wodą utlenioną lub dokładnie wytrzyj gazikiem dezynfekującym. Potem przyłóż jałowy gazik i obandażuj. Czasem wystarczy przykleić tylko plaster z opatrunkiem.

W plenerze. Gdy jesteś na wycieczce i nie masz ze sobą apteczki, zerwij liść babki lancetowatej. To bardzo popularna roślina, która rośnie wszędzie – na trawnikach, na łące, przy polnej drodze. Rozgnieć go lekko palcami i przyłóż taki „opatrunek” na rankę.

Pęcherze na piętach

Nie tylko nowe buty są powodem tworzenia się pęcherzy na piętach. Nawet w wygodnym sportowym obuwiu spuchnięta np. po spacerze stopa może być uciskana. A pęcherz to nic innego jak reakcja skóry właśnie na ucisk i  tarcie. Wypełniona płynem zmiana tworzy się szybko, a ból utrudnia chodzenie.

Co robić. Jeśli pojawi się pęcherz, trzeba zabezpieczyć go zakładając opatrunek zmniejszający ucisk, na przykład plaster na pęcherze. Chroni ranę przed bakteriami i brudem. Nigdy nie przekłuwaj sama pęcherza! Jedynie zwiększysz ból i narazisz ranę na zakażenie.

W plenerze. Jeśli nie możesz zmienić obuwia ani osłonić pęcherza plastrem, podłóż pod piętę złożoną kilkukrotnie chusteczkę. Dzięki temu zmienisz miejsce ocierania naskórka.

Siniaki i stłuczenia

W miejscu uderzenia powstaje najpierw bolesny obrzęk. Najczęściej dopiero następnego dnia widoczny staje się siniak. Początkowo jest granatowy, później zmienia stopniowo kolor na żółty i zielony. Powodem jest wewnętrzny wylew, który tworzy się na skutek uszkodzenia drobnych naczyń krwionośnych.

Co robić. Aby zmniejszyć obrzęk i ból, posmaruj stłuczone miejsce jak najszybciej preparatem na stłuczenia. Siniak zniknie po 2 tygodniach, ale możesz to przyspieszyć, używając dodatkowo maści arnikowej.

W plenerze. Stłuczone miejsce trzeba schłodzić. To spowoduje, że naczynka krwionośne będą się obkurczały i zmniejszy się krwawienie podskórne. Poszukaj w pobliżu zimnej wody, z której będziesz mogła zrobić okład.

Uderzenie w głowę

Nie każdy uraz głowy musi budzić niepokój. Jeśli w miejscu uderzenia jest tylko niewielki obrzęk to znaczy, że nabiłaś sobie guza. Jednak gdy pojawił się też ból głowy, nudności, wymioty, trzeba iść do lekarza. Takie objawy mogą świadczyć o wstrząśnieniu mózgu.

Co robić. Na stłuczone miejsce przykładaj często zimne okłady z lodu.

W plenerze. Przyłóż do głowy nóż, kamień, oprzyj czoło o zimną szybę samochodu.

Skręcona kostka

Skręcenie nogi to naciągnięcie więzadeł i torebki stawowej. Kostka wprawdzie boli i puchnie, ale możesz stanąć.

Co robić. Skręcony staw trzeba unieruchomić bandażem elastycznym. Obrzęk zmniejszają zimne kompresy z roztworem Altacetu®.

W plenerze. Obwiąż kostkę np. chustką. Idąc, przenoś ciężar ciała na zdrową nogę.

Źródło: Apteka internetowa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.